Geschiedenis Heinz

1869 : Onze oprichter

Als 12-jarige verkoopt Henry John Heinz al groente en fruit. Uit de tuin van zijn ouderlijk huis in Pittsburgh. De thuisbasis van zijn bedrijf. Dat zou uitgroeien tot een van de succesvolste multinationals ter wereld!

 

1876 : De introductie van ketchup

Heinz Tomato Ketchup wordt in 1876 voor het eerst gemaakt. Van verse, rijpe tomaten, kruiden en specerijen. Zónder kunstmatige toevoegingen. De introductie is meteen een groot succes. En datzelfde lekker geheime recept gebruiken wij nu nog steeds!

1886 : Heinz over de grens

Na zijn succes in de VS pakt de “Pickle Man” zijn koffers om de rest van de wereld te veroveren. London valt als eerste voor zijn sensationele smaken. En al in 1904 zijn Heinz producten op alle continenten verkrijgbaar!

1892 : 57 Variaties

Onderweg naar New York ziet H.J. Heinz een billboard met “21 styles of shoes”. ‘Slimme reclame’ denkt ie. En met zijn eigen geluksnummer 5 en 7 van zijn vrouw komt hij al snel tot 57 Varieties voor Heinz.

1893 : De Heinz Augurk

H.J. Heinz deelt de eerste ‘Heinz Pickle spelden’ uit. Als souvenir aan de bezoekers van zijn kraam op de Chicago World Fair. Inmiddels heeft Heinz al 100 miljoen van een van de beroemdste premiums uit de merchandising geschiedenis weggegeven.

1900 : Goede werkomgeving

H.J. Heinz zorgt als een van de eerst ondernemers voor een veilige en hygiënische werkomgeving. Ook stimuleert hij werknemers om voedselverspilling te voorkomen. Al in 1869 stond hij stil bij wat we vandaag people, planet en profit noemen!

1906 : Food Purity Act

H.J. Heinz staat aan de basis van de “Food Purity Act” waarin precies te vinden is wat wel en niet in voedingsproducten mag zitten. Regels die tegenwoordig in de VS worden gehandhaafd door de Food & Drugs Administration.


 

1941 : Nieuwe Heinz successen!

H.J. Heinz reist en verzamelt veel nieuwe ideeën. Waarmee hij het Heinz assortiment met succes uitbreidt. Zoals de beroemde Heinz Beans. Inmiddels vast onderdeel van het ontbijt van heel veel Britten en andere liefhebbers wereldwijd.

 

1948 : Tijdloos design

Heinz blijft zijn klassiekers trouw. Zo bestaat het design van de huidige glazen fles al ruim 60 jaar. En dat ontwerp is weer gebaseerd op de fles uit 1890! Slechts een paar nieuwe details maken ‘m nog gebruiksvriendelijker.

1983 : Handige knijpfles

Naast de klassieke en tijdloze Heinz Tomato Ketchup fles introduceert Heinz een innovatieve, nieuwe verpakking. De soepele en handige knijpbare fles. Waarmee je ‘de enige echte’ net even makkelijker doseert.

2011 : Heinz Eerste Oogst

En alweer introduceert Heinz iets nieuws. Limited edition Tomato Ketchup. Gemaakt van de eerste zongerijpte tomaten van het seizoen. Die zijn gegroeid uit 100% Heinz tomatenzaden. Vers van het land en binnen 48 uur in de fles!

 

 

 

Wil je alles weten over Heinz? Van het ontstaan. Het tijdloze design. En de advertising? Lees dan dit boek met een geweldig verhaal, uit passie ontstaan: Bestellen